رهگذر کوی دوست
آن فرو ریخته گلهای پریشان در باد / کز می جام شهادت همه مدهوشان اند / نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد/ تا نگویند که از یاد فراموشان اند.
آن فرو ریخته گلهای پریشان در باد / کز می جام شهادت همه مدهوشان اند / نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد/ تا نگویند که از یاد فراموشان اند.
یکشنبه 04/04/22
برای استادی که توفیق حضور در کلاس درسش را نداشتیم، اما طنین صدا و نفس گرمش را از لابلای کتابها و حرفهای از جان برآمده اش، شناختیم و شنیدیم و مکرر بر صحیفه قلبمان نشاندیم.
به وقت 22 تیر ماه 1378، سالگرد آسمانی شدن انسانی که در طول عمرش همواره آسمانی زیست. صلوات و فاتحه ای هدیه به روحش کنیم.
سه شنبه 04/04/17
*#همهی_ایل_و_تبارم_به_فدایت_مولا*
«به فرزندانم دروغ نگویید!
نگویید به سفر رفتهام. نگویید از سفر باز خواهم گشت.
به فرزندانم واقعیت را بگویید!
*بگویید به خاطر آزادی شما، گلولههای دشمن، سینه پدرتان را نشانه رفتهاند.»*
سالگرد شهادت پدرش که میشد، چادرش را سرش میکرد، میایستاد جلوی کلاس و بلند و باصلابت وصیتنامهی بابای شهیدش را برایمان میخواند:
«بگویید خون پدرتان بر تمام مرزهای غرب و جنوب کشور پریشان شده است اما *هنوز ایمان پدرتان در تمامی جبههها میجنگد.*
بگذارید قلب کوچک فرزندانم ترک بردارد و نفرت همیشهشان از ظلم در آن بدود.
بگذارید فرزندانم بدانند چرا گونههای مادرشان همیشه خیس است. چرا پدربزرگشان عصا به دست گرفته است.
*بگذارید فرزندانم به جای جغرافیای جهان، تاریخ مظلومان را بیاموزند!*
میخواهم فرزندانم ظالمان را بشناسند. دشمن را بشناسند. منافق را بشناسند.»
آخرَش میگفت به شهادت پدرش افتخار میکند و شیرینی تعارفمان میکرد.
فاطمه و فهیمه، دوساله و یکساله بودند که فرزند شهید میشوند. بعد از شهادت باباحسن، عمویشان باباحمیدشان شده بود.
فاطمه فقط چند روز بعد از تولد ۴۰ سالگیاش دوباره یتیم شد. پدرش، مادرش، خواهرش، سه خواهرزاده و شوهرخواهرش دستهجمعی با موشک صهیونیستهای قاتل آسمانی شدند.
فهیمهشان توی مدرسه سالپایینی ما بود؛ خندان و محجوب و پرانرژی. زیاد نمیشناختمَش البته. دو ماه پیش برای اجرای یک طرح قرآنی کمک کرد. هیچ دستمزدی نگرفت و تاکید کرد که حقالزحمهاش را در راه قرآن خرج کنند. حالا که دستنوشتههای ریحانهساداتش را میخوانم و حرفهای معلم فاطمهساداتش را میشنوم، غبطه میخورم به چنین مادری با تربیت چنین دخترانی.
ریحانهسادات توی کانالش نوشته بود:
«اولین باریه که از بودن تو شهرک نظامی خوشحالم. نیروهای دفاعی *حتی خانوادههاشم پیشمرگ مردمن.»*
مادرشان ربابهخانم را چندباری توی خانهشان دیده بودم؛ همان خانه نقلی و باصفایی که حالا به قول فاطمه، گودال قتلگاه عزیزانش شده. با امکاناتی که داشت دستش در کار خیر و کمک به نیازمندان بود.
یکجا و یکباره عکس هشت شهید روی میز خاطرات فاطمه نِشسته؛ *از شلمچه تا قلب تهران.*
هم دختر شهیدان است، هم خواهر شهید، هم خاله شهیدان، هم خواهرزن شهید.
الحق شانههایش مستحق این همه مدال افتخار بود.
اما امان از دل داغدیدهاش! مگر قلب یک نفر تاب تحمل چند غم را دارد؟!
زیارت جامعه میخواندند؛ «بِاَبی اَنت و اُمّی و اَهلی و مالی…». اشکهایش در سکوتی شاکرانه، بیامان میغلتید.
این جمله، دیگر یک گزارهی دعایی نبود. پدر و مادر و خانوادهاش واقعاً فدای راه حسین(ع) شده بودند.
پ.ن: کتاب مقیم ملکوت، خاطرات شهید حسن مقیمی، سرسلسه این خانواده شهید است.
#زینب_بزاز
#روایت_زنانه_جنگ
#شهیدان_مقیمی
#شهیدان_ساداتی_ارمکی
#شهیده_ربابه_عزیزی
شنبه 04/04/07
🍂 آوینی کجاست تا روایت کند:
بالی برای پرواز نمیخواهیم
همین پوتینها ما را به آسمان میبرد
🔸 بجا مانده از مدافع وطن
سرباز پدافند میلاجرد نزدیک خنداب
#روایتهای_جنگ_تحمیلی_دوم
#قرارگاه_جهادی_اندیشه|عضو شوید👇
🆔@ANGOMANELMI_MODRRESI_MAAREF_UT
⚠️استفاده از مطالب کانال با ذکر لینک
پنجشنبه 04/04/05
بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت حسینی نخل کاشان صِدره و سِرفِره
شهر تاریخی کاشان، در حاشیه کویر مرکزی ایران و در جوار دریاچه نمک و دامنه کوهستان کرکس واقع شده است.این شهر با پیشینه ای چند هزارساله، بخشی از تاریخ غنی و پرماجرای این سرزمین است. کاشان در کتاب قطور تاریخی خود، فهرستی بلندبالا از میراث فرهنگی معنوی و مادی را به یادگار دارد. اگرچه این شهر بیشتر به گلاب و عطر گلهای محمدی اش شناخته می شود، اما جاذبه های دیگر آن همچون خانه های تاریخی با معماری اصیل و زیبا، زیارتگاه ها و امامزادگان، مراسم سنتی قالی شویان، باغ فین و چشمه سلطانی، هنر پارچه بافی و نساجی، فرش دستباف با نقشه های رنگین و تمدن هزاران ساله سیلک نیز از دیگر ویژگیهای برجسته آن هستند. این شهر زادگاه نام آوران بزرگی چون ملامحسن فیض کاشانی، غیاث الدین جمشید کاشانی، کمال الملک و سهراب سپهری است. اما روی دیگر جاذبه های متعدد این کهن شهر و در پس آثار باستانی ملی و میراث معنوی آن، حسینیه های متعددی است که در گوشه گوشه این دشت فرهنگی، خود را نشان می دهد. کاشان به گواه تاریخ، در زمره شهرهایی است که سابقه تشیع و دلدادگی مردمانش به ولایت حضرت امیر علیه السلام، به قرون اولیه اسلام می رسد و جزء کهن ترین شهرهای ایران در تشیع به شمار می رود. از این رو در گشت و گذار در این شهر تاریخی،آنچه که به چشم می آید، سر در محله های این شهر مذهبی است، که هر کدام نام هیئت و حسینیه ای را بر دوش می کشند. این حسینیه ها و تکایا، هر کدام قدمتی کوتاه و بلند دارند و بستر اصلی برگزاری مراسم عزاداری حسینی و ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام هستند.
تکیه و حسینیه صدره و سرفره، قدیمیترین حسینیه این شهر است. برای مشاهده این تکیه و مراسم سنتی آن، باید از بافت قدیمی و تاریخی کاشان، از میان کوچههای تنگ و باریک با دیوارهای کاهگلی و زیرگذرهای کوتاه گذشت. تکیه صدره در کوی سرفره کاشان قرار دارد و آیین سنتی نخلگردانی، مهمترین شاخصه و نماد عزاداری حسینی آن است.
این تکیه که با نام “هیئت حسینی نخل کاشان صدره و سرفره" شناخته می شود، در محله ی گذر تقی خان کاشان و در جوار مجموعه ی خانه های تاریخی قرار دارد. این هیات در سال 1050شمسی پایه گذاری شده است و موسسان این هیات همه از سادات بوده اند. محوطه این تکیه شامل حیاطی است که در یک طرف آن ساختمان تکیه قرار دارد و در طرف دیگر آن، ایوانی است مستطیل شکل و مسقف با ردیفی از طاق نماهای زیبا با تزیینات هندسی ظریف و کاشیکاری شده، که بر ستونهای سنگی قرار گرفته است و فضایی دلنشین خلق کرده است. این مکان محل نگهداری نخل تکیه است. استفاده از حیاط مرکزی که عنصری کلیدی در معماری سنتی ایرانی محسوب میشود، جلوه ای دلنشین به فضای تکیه داده است. همچنین سقاخانه ای کوچک جهت روشن کردن شمع در داخل دیوار وجود دارد که با پنجره فلزی و مشبک پوشانده شده است. قالی هایی نیز در این ایوان پهن شده اند تا محلی برای استراحت و انجام مناسک دینی عزاداران و ارادتمندان حسینی باشد. ساختمان اصلی تکیه در دیگر سوی حیاط قرار دارد که از عناصر معماری ایرانی بهره برده است. فضای تکیه، فضای ساده ای است؛ اما سقف تکیه، نمونه زیبایی از معماری سنتی ایرانی است. در این سازه زیبا، چندین گنبد به چشم میخورد که از کاربندی ها، طاقهای جناغی و مقرنس کاریها بخوبی بهره برده و رنگهای ملایم و هماهنگ بکار رفته در آن، حسی از ارامش را به بیینده القاء می کند. در و پنجره های قوسی شکل این تکیه، نمادی از آسمان و جهان ماورایی است که استفاده از قوسها به نوعی اتصال میان زمین و آسمان را به تصویر می کشد و شیشه های رنگی بکار رفته در این پنجره ها به همراه اشکال هندسی شان، زیبایی این مکان را دوچندان کرده است. علاوه بر زیبایی فضای معماری ایرانی این مکان مقدس، جو روحانی و معنوی حاکم بر این تکیه است که روح انسان را مورد نوازش قرار می دهد. جوّی که برخاسته از ضمیر پاک عاشقان حسینی است.
اما علت نامگذاری این تکیه به نخل حسینی، وجود نخل قدیمی و مراسم مربوط به آن در دهه اول محرم است. “نخل” تابوت وارهای است که بصورت اتاقکی چوبین و ساده به عنوان نماد تشییع بدن مطهر امام حسین علیه السلام بکار میرود و یکی از نمادهای مهم مراسم حسینی و آیین های مرتبط با آن در مناطق مرکزی ایران است. آیین مربوط به نخلگردانی سرفره، همراه با مقدماتی است که شامل لباس پوشانی، عمامه گذاری، طناب بندی و شمع گذاری می شود. مراسم لباس پوشانی، صبح تاسوعا توسط فردی به نام “بابای نخل” انجام میشود. لباس نخل همان پارچه سیاه رنگی است، که بر تن نخل پوشانده میشود. سپس، عمامه گذاری صورت میگیرد، به این معنا که دستاری سیاه رنگ، در قسمت نوک نخل قرار میگیرد. این عمل مشابه عمل تشییع کردن علماست که هنگام تشییع بدن انها، عمامه ایشان بر روی تابوت قرار می گیرد. طناب بندی نخل نیز، عملی است که طی آن، با طنابهای نخی و پنبه ای، پایه های نخل محکم می شوند تا هنگام مراسم مورد استفاده نخل کشها قرار بگیرد و باعث سهولت در حمل نخل شود. همچنین این عمل موجب استحکام نخل هنگام حمل آن میشود. شمع گذاری نیز مراسمی است که به نیت طلب حاجت و به یاد آوارگی حضرت زینب سلام الله علیها و فرزندان سیدالشهدا علیه السلام در بیابان تاریک کربلا صورت می گیرد و نوعی تکریم و بزرگداشت به شمار می رود.
اما، اصلی ترین قسمت مراسم این تکیه، مراسم ویژه نخل گردانی است که در شب عاشورا، عصر عاشورا و شب شانزدهم محرم (شب ششم شهادت امام حسین علیه السلام ) صورت می گیرد. طی این مراسم سنتی، نخل سرفره با همراهی جمعیت بسیاری از عزاداران حسینی از مرکز اصلی تکیه به سمت سایر مراکز هیئت شهر کاشان و زیارت امامزادگان، حرکت داده میشود. به قول هیئتی های کاشان، در این مسیر نخل به زیارت دوره می رود. در طول مسیر این حرکت نمادین نیز، مردم به شیوه های مختلف ارادت خود را به امام حسین علیه السلام نشان می دهند. برخی اسفند دود می کنند، عده ای حلوا و شربت پخش می کنند، گروهی گوسفند قربانی می کنند و بعضی دیگر گلاب بر روی عزاداران می پاشند. در انتهای این مراسم نیز عزاداران اطعام می شوند. این اعمال، نشان دهنده احترام عمیق و علاقه قلبی مردم به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام است.
آمیختگی عاشورا با فرهنگ مردم هر منطقه، نشانگر ارتباط نزدیک و تأثیرگذار این واقعه دردناک با احساسات، شیوه زندگی و باورهای مردم آن سرزمین است. کاشان نیز به واسطه تاریخ کهن خود، به ویژه پیشینه درخشانش در ارادت به اهل بیت، از پیشینه و فرهنگی غنی در زمینه هنرها، آیینها و اماکن مذهبی برخوردار است. شناسایی و حفظ این سنتها و اماکن مربوط به آنها، علاوه بر بزرگداشت شعائر حسینی، می تواند به تقویت هویت جمعی مردم این منطقه فرهنگی بینجامد. به ویژه در عصر ارتباطات که خرده فرهنگها در معرض آسیبهای جدی قرار گرفته اند، نگهداری این سنتها می تواند به غنای فرهنگی کشور و به طور خاص آیین های سنتی عزاداری حسینی کمک کند.
*منبع: بررسی انسانشناختی پدیده نخلگردانی در کاشان (مطالعه موردی: نخل هیأت حسینی در محله سرفره و گذر صدره)/ کریم خانمحمدی؛ محدثه یوسفی
به قلم: سیدکاظمی
چهارشنبه 04/04/04
﷽
پاداش تلاش برای کشور و خدمت به اسلام
✍️امروزه مفهوم جنگ تعریف گستردهتری یافته است. در گذشته، جنگ به تقابل مستقیم میان دو یا چند گروه مسلح، مانند ارتشها، در میدانهای نبرد مشخص محدود میشد. اما در دهههای اخیر، قدرتهای استعماری در کنار درگیریهای نظامی مستقیم، از اشکال نوین جنگ بهصورت ناجوانمردانه بهره میبرند. ترور هدفمند، مانند ترور دانشمندان و نخبگان هستهای ایران یا دیگر کشورهای مسلمان، یکی از این اشکال جدید است که میتوان آن را بخشی از جنگ نامتقارن یا نیابتی دانست. هدف اصلی این اقدامات، تضعیف زیرساختهای علمی، اقتصادی و سیاسی کشورهای هدف است.
✍️در جنگ تحمیلی کنونی رژیم صهیونیستی علیه ایران، حذف نخبگان علمی سرعت بیشتری به خود گرفت و دانشمندان عرصه علم و فناوری هستهای هدف مستقیم ترورهای هدفمند این رژیم جنایتکار قرار گرفتند. بررسی سبک زندگی این شهدا نشان میدهد که دو مؤلفه اصلی و برجسته، یعنی پایبندی به ارزشهای اسلامی و تعهد به خدمت به وطن برای رشد و توسعه ایران، آنان را به هدف اصلی این نبرد تبدیل کرده است.
✍️شهید محمدمهدی طهرانچی، استاد تمام فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، از شهدای برجسته علمی روز جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ بود. ویژگیهایی چون دانشمندی، مدیریت جهادی، خستگیناپذیری، انقلابیگری و ولایتمداری، او را به نخبهای تراز انقلاب اسلامی تبدیل کرده بود. به گفته همکارانش، «شهید طهرانچی معتقد بود قرآن باید مبنای حرکت علمی و فرهنگی دانشگاهها باشد و همواره بر پیوند علم مدرن با مفاهیم قرآنی تأکید داشت.*» در دوره مدیریتش، برنامههای آموزشی و پژوهشی با محوریت قرآن، از جمله کارگاههای تفسیر و کانونهای قرآنی، گسترش یافت. او بهعنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، به دنبال تبدیل دانشگاه به نهادی کارآفرین، مسئلهمحور و مهارتی بود و الگویی نوین برای دانشگاههای نسل جدید ارائه کرد.
✍️شهید طهرانچی دانشمندی برجسته با هوش فوقالعاده و توانایی اجرایی و مدیریتی بالا بود. او با تسلط بر مبانی علمی، دینی، فقهی و تاریخی، فیزیک را هنرمندانه به دین و تاریخ پیوند داد. این ویژگی منحصربهفرد، او را به شخصیتی خاص و الگویی تأثیرگذار با شاگردان فراوان تبدیل کرد.
✍️هر چند این نوشتار مجال اندکی بود برای ترسیم زندگی پرتلاش و خستگی ناپذیر این شهید والامقام، شهیدی که خادم اسلام و سرباز وطن بود. اما کلام این استاد، بهترین معرف اوست: «اگر برای کشورت تلاش کردی، باید منتظر پاداش هم باشی. آدمی که دشمن ندارد، به نظرم وجود ندارد. هرچه دشمنت شقیتر و جدیتر باشد، یعنی در زندگیات مؤثرتر بودهای.***»
*دکتر محمدعلی خلیل زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
**مقاله: شهید طهرانچی به روایت آنهایی که او را از نزدیک میشناختند | استادتمامِ تعهد و تخصص. شهرآرا نیوز
*گفتگوی شهید طهرانچی در برنامه تلویزیونی برمودا.
✍️ به قلم خودم
چهارشنبه 04/04/04
*#روایت_زنانه_جنگ
#ما_از_ازل_فقط_درِ_این_خانه_را_زدیم*
آمدنش که طول کشید، رو به هم نگاه کردیم و همزمان گفتیم: «نکنه توش بمب باشه؟!»
کوله و بطری آب معدنیاش را کنار ما رها کرده بود و سراغ سرویس بهداشتی مسجد را گرفته بود. چهرهاش برایم آشنا بود؛ قبلا توی محله دیده بودمش ولی توی مسجد، نه!
وقتی برگشت، گوشه دیوار نشست. حال غریبی داشت. فاطمه دستش را روی شال افتاده روی شانهی دختر گذاشت و پرسید: «شما حالتون خوبه؟»
بیهوا خودش را توی آغوش فاطمه انداخت و ابر سنگین بغضش را روی شانههای او خالی کرد.
کمی که سبک شد، گفت: «این چندشب با این سر و صداها و از ترس اصلا نتونستم بخوابم. دیگه کم آوردم، اومدم مسجد شاید یه کم آروم بشم.»
از گوشه چشم میدیدم که اشکهایش با هر بند دعای کمیل از بند رها میشدند.
موقع رفتن همینطور که شالش را روی سر مرتب میکرد، با لبخند زیبایی گفت: «امام حسین خودش نجاتمون بده..»
سیاهی کتیبهها و پرچمهایی که آخر مراسم داشت تن مسجد را میپوشاند، توی چشمم موج برداشت. زیر لب زمزمه کردم:
«گرچه دنیا چنین پرآشوب است، در کنار تو جای ما خوب است
گوشهی کشتی حسینیم و گوشهی چشم ناخدا را شکر»
#زهرا_مشایخی
سه شنبه 04/04/03
#اسرائیل_دوم
⭕️⭕️ هشدار سرخ به باکو
» پایگاههای سیتالچای، یولاخ و نسوسنایا؛ سنگرهای جدید حمله اسرائیل به ایران!
📌 شواهد جدید از عملیات نظامی علیه ایران:
برخلاف گذشته که همکاری نظامی باکو و رژیم صهیونیستی صرفاً یک “تهدید بالقوه” ارزیابی میشد، اکنون شواهد میدانی نشان میدهد پایگاههای نظامی آذربایجان عملاً به سنگر حمله به خاک ایران تبدیل شدهاند:
➖ بمباران شهرهای تبریز، اردبیل، رشت و تهران در درگیریهای اخیر، مستقیماً از مواضع مستقر در جمهوری آذربایجان انجام شده است.
➖ پایگاههای سیتالچای و یولاخ نقش کلیدی در این حملات ایفا کردند.
📌 تحرکات خطرناک علیاف در جبهه داخلی ایران:
➖ احزاب وابسته به رژیم باکو با انتشار بیانیههای تحریکآمیز، فعالانه تلاش برای دامن زدن به اختلافات قومیتی در آذربایجان ایران را آغاز کردهاند.
➖ گروههای تکفیری مستقر در آذربایجان (با حمایت پنهان باکو) در حال سازماندهی برای ورود به عرصه تهدید علیه امنیت ملی ایران هستند.
🔻 هشدار فوری به رژیم باکو:
۱. خاک آذربایجان به پایگاه عملیاتی اسرائیل تبدیل شده است:
➖ حضور سامانههای جنگی اسرائیل در نسوسنایا و یولاخ دیگر یک “نگرانی” نیست؛ اسناد حمله به شهرهای ایران گواه تبدیل این پایگاهها به میدان جنگ است.
۲. باکو بازیگر مستقیم در جنگ منطقهای شد:
➖ حمایت از حملات اسرائیل از خاک خود و تحریک قومیتها، جمهوری آذربایجان را از “ناظر منفعل” به متجاوز فعال تبدیل کرده است.
۳. پیامدهای شکننده برای ثبات داخلی باکو:
➖ ادامه این مسیر نه تنها پاسخ نظامی ایران را تشدید خواهد کرد، بلکه موجودیت رژیم علیاف را در معرض تهدیدهای داخلی (افزایش نفوذ تکفیریها) و خارجی قرار میدهد.
⚠️ نتیجهگیری قطعی:
جمهوری آذربایجان با میزبانی از پایگاههای تهاجمی اسرائیل و مشارکت در حملات به ایران، خط قرمز سرخ امنیت ملی جمهوری اسلامی را نقض کرده است. تهران حق هرگونه اقدام پیشگیرانه و دفاعی برای خنثیسازی این تهدیدات را برای خود محفوظ میداند.
❔سؤال حیاتی برای باکو:
آیا بازیگری در نقش “اسرائیل دوم” ارزش فروپاشی تمامعیار را دارد؟
❕ اطلاعات پایگاهها:
۱. پایگاه نظامی سیتالچای (Sitalchay):
واقع در شمالغربی باکو و نزدیک مرزهای روسیه، یکی از نقاط کلیدی فعالیتهای هوایی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در قفقاز است. بر اساس اطلاعات فاششده، تجهیزات شنود، پهپادهای مسلح و سامانههای پدافند هوایی اسرائیل در این پایگاه مستقر شدهاند.
۲. پایگاه هوایی یولاخ (Yolax):
در منطقه زنگلان، هممرز با ایران و ارمنستان، تصاویر ماهوارهای اخیر نشاندهنده استقرار پهپادهای Hermes‑450 و Hermes‑900 در این پایگاه است. این پهپادها از جمله محصولات شناسایی-تسلیحاتی رژیم صهیونیستیاند.
۳. پایگاه نسوسنایا (Nasosnaya):
در نزدیکی شهر سومقاییت و تنها ۲۰ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. این پایگاه به مرکز اصلی سامانههای فرماندهی و کنترل، رادارهای EL/M‑2080 و تجهیزات شنود و عملیات سایبری تبدیل شده است. گفته میشود این مرکز یکی از مراکز مهم جمعآوری اطلاعات از داخل خاک ایران برای اسرائیل است.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
از نظام، توقع برخورد قاطعانه با این دشمنان ایران می رود.
سه شنبه 04/04/03
به نام خدای شهیدان…
یاد و نام شهدای جنگ اخیر با رژیم صهیونی و مزدوران داخلی را زنده نگه می داریم، زیرا
این شهدا بیشتر از انکه توسط جبهه خارجی، مورد حمله قرار گرفته باشند، هدف حملات
و خودفروشی و وطن فروشی مزدوران داخلی و ستون پنجم قرار گرفتند.
سلام بر مظلومیت همه ی نوزادان، کودکان، زنان، جوانان و مردان شهید ایران.
سلام بر ایران مقتدر…
سلام بر رزمندگان و مدافعان وطن.