موضوع: "تاملات"

من مالک غم‌هایم هم نبودم!

یه جا خوندم نوشته بود:« من از تمام دنیا، مالک غم های خودم هستم!» راستش منم اولش تایید کردم این حرف رو تو ذهن خودم…

ولی الان داشتم به این حرف فکر میکردم، دیدم من مالک غم‌های خودم هم نیستم، چون خدای من هست که این غم‌ها را از من میگیره و می بره… من مالک شادی‌های خودم هم نیستم، چون باز خدای من هست که این شادی رو هم میگیره و می بره! (یا من اضحک و ابکی)

گفتم شاید، مالک اعمال زشتم هستم، اما مالک اونها هم نبودم، چون این خدا بود که مبدل السیئات بالحسنات و مقیل العثرات بود.

من مالک اعمال خوبم هم نبودم، چون شاید اصلا اینقدر خلوص نداشتم که به عنوان اعمال خوب ثبت بشه، شاید هم ثبت شده ،بعدا کاری کردم که پاک شده. 

خلاصه اینکه در این دایرهء دَوَران «امر بین الامرین» و اختیار نیم‌بند، من مالک نبودم و نیستم و نخواهم بود، ولی ای خدای من! تو تنها مالک «هستی» هستی!  و خوب خدایی هستی و خوب خدایی میکنی! دستم را که تا الان گرفتی، محکم تر بگیر و رهایم نکن! ای مهربان من!ای خدای مهربان ماه رجب!

کلمات طیب؛ سالگرد واعظ درس اموز

کلماتِ طیّب 

سیدعبدالله فاطمی نیا(۱۴۰۱-۱۳۲۵)

✍نمره ندهیم به هیچ کس.

✍در قاموسِ خدا تا حالا کجا بودی وجود ندارد.

✍امروز مردم دچار خرافات هستند می گویند به من گفته اند تو موکل داری همزادت فلان کار را می کند، تمام این ها دروغ و توهم است ریشه مشکلات ما اعمال مان می باشد.

✍هر منبری گوش کردن ندارد.

✍سیدرضی صاحب نهج البلاغه پس از وفات مادرش فرمود:پس از این با کدام دست بلا ها را رد کنم؟

✍ریشه عرفان، عمل به شریعت است.✍اگر خوابی دیدید در ملاء عام نقل نکنید،این کتاب تعبیر خوابی که به ابن سیرین نسبت داده می شود، دروغ است. کتاب ایشان اصلاً به دست ما نرسیده است.

✍آقای بهاءالدینی فرمودند:در این دعاها که می گوید:(استر عورتی)خدایا زشتی مرا بپوشان، مقصود این است که ما آتش زیر خاکستریم.

✍اسیر توهمات نباشیم.

✍هر کس به او چیزی داده اند،در ساعات سحر داده اند.

✍در حدیث نبوی آمده،در ایام روزگار نسیم هایی است خود را در معرض آن ها قرار دهید.آیت الله بهاءالدینی می فرمودند:گاهی بعضی نسیم ها،مبداء میل انسان را عوض می کند.

✍شرح دعای کمیل، کار یک عالِم بسیار بزرگ است نه کار یک مداح.

✍این همه در کتاب ها می گردی که ببینی آیت الله قاضی چه گفت؟آیت الله بهجت چه دستوری برای سلوک داد؟تو هنوز با پدر و مادرت تند هستی.آن وقت انتظار داری سالک الی الله هم بشوی؟

✍برای دفع چشم زخم، صدقه پنهانی بسیار موثر است.

✍علامه طباطبایی فرمودند:رافتِ حضرت رضاحِسی است.

✍سیّدی در قم مشهور به سیّد سکوت بود، با اشاره مریض شفا می داد.از آیت الله بهاءالدینی راز کرامت سیّد را پرسیدندفرمودند:در آتش را بسته بود.

✍تا خشم را کنترل نکنید به هیچ جا نمی رسید.

✍ما نیامده ایم تا صاحب کرامت شویم.غرض از خِلقت معرفت الله و عبودیت می باشد.

✍روایتی است که باید با آب طلا نوشت مخصوصاً برای دانش پژوهان.

وقت را تقسیم کردن، وقت را وسعت دادن است.

✍یکی از اولیاءالله فرمود:در بین انواع وساوس، سوء ظن به نحوی است که اگر به آن ترتیب اثر داده شود،مِثلِ سنگ محکم می شود.

یقین، لازم نیست!

📜 #متن |🔰یقین، لازم نیست…

🔹يكى از دوستان مى‌ گفت چه كنيم تا به يقين برسيم‌؟ به او گفتم: «يقين لازم نيست، كه انسان با احتمال هم كار و حركت مى‌ كند.»

🔹در تجارت، با احتمال حركت مى‌ كنند. در كشاورزى با احتمال آغاز مى‌ كنند. دانه‌هايى كه يك كشاورز در زمين مى‌پاشد، يقين ندارد كه رشد كند و ممكن است هزار آفت سر راهش باشد، اما با همين توجه اقدام مى‌ كند.

🔹حال چه شده وقتى انسان مى‌ خواهد در راه خدا حركت كند، مى‌ گويد بايد يقين داشته باشم!؟

🔹 در اينجا يقين را اول مى‌ خواهيم، ولى در تجارت با يك احتمال هم حركت مى‌ كنيم تا جايى كه بيست بار ضرر مى‌ دهيم، ولى باز هم ادامه مى‌ دهيم و تازه اين ادامه را جزء پشتكار خود تلقى مى‌ كنيم و به حساب حماقت‌ ها و سفاهت‌ ها نمى‌ آوريم.

🔹وقتى مى‌ خواهيم با خدا معامله كنيم، مى‌ گوييم: يقين نداريم! ما كجا و كى يقين داشته‌ايم‌؟! 

🔹در حركت‌هاى خود و در اين دنياى احتمالات، با چه يقينى اقدام كرده‌ ايم‌؟ اينجاست كه كم مى‌ آوريم!

🔹وقتى مى‌ خواهيم در راه خدا حركت كنيم، يك جور معامله مى‌ كنيم و وقتى مى‌ خواهيم در راه خود و براى خود حركت كنيم، طور ديگرى عمل مى‌ كنيم. 

🔹همين چيزهاست كه براى انسان مشكل ايجاد مى‌ كند!

❛❛ عین‌صاد

📚 #اخبات | ص ۸۶

عین_صاد #بریده_کتاب #سیر_و_سلوک

از برزخ‌تان می‌ترسم!

✨﷽✨

✍امام صادق علیه‌السلام فرموده اند:

از برزختان می ترسم … تا زنده ای و روح در بدن داری زبان ات را نگه دار یکی از چیز هایی که قبر و برزخ را تاریک می کند این زبان و پرخاشگری است و این شوخی نیست. در یکی از دعاهایی که درباب غیبت آمده است نوشته شده: خدایا به من کمک کن حرف اضافه نزنم.

از مصادیقش این موبایل بازیهاست. شما را بخدا  بازی با  موبایل را از همین شب  از دستور کارتان بیرون کنید …. تا یک چیزی می شود می‌نویسند فلان کس در فلان کتاب نوشته است و یا فلان اتفاق اگر بیافتد ظهور نزدیک است؛ اینها خیلی هایش دروغ است.اصلا اعتنایی نکنید.

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: از برزختان می ترسم …

اهل بیت علیهم السلام چیزی را ناگفته نگذاشته‌اند و تمام ظرایف را به ما گفته‌اند و به ما گفته‌اند چه چیزها قبر را روشن و چه چیز هایی قبر را خاموش می‌کند.

رعایت نکردن تطهیر مومن از حیث آبرو یکی از موجبات مسلم فشار قبر است. از آن طرف یکی از علل روشنی برزخ که در روایت آمده است، شاد کردن دل مؤمن است

📚استاد فاطمی نیا ره

عمیق شدن در سکوت


افرادی هستند که مدام به حرف زدن ادامه می‌دهند بدون آنکه بدانند در باره چه و چرا صحبت می‌کنند. آنها به حرف زدن ادامه می‌دهند چون نمی‌توانند متوقف شوند، اگر از چرندیاتی که از ذهن‌تان می‌گذرد اندکی آگاه شوید و بدانید که واقعا چیزی برای گفتن وجود ندارد، در سخن گفتن تردید می‌کنید.

در باره سکوت نگران نباشید، به این دلیل نگران سکوت هستید که همه‌ی جامعه در حال حرف زدن هستند و شما هراس دارید؛ اما اگر درک کنید که سکوت واقعا چیست، چیزی پر ارزش برای گفتن خواهید داشت.

اگر در سکوت خود عمیق شوید، کلام‌تان دیگر کلماتی تو خالی نخواهد بود؛بلکه شکوه درونی‌تان را بیان می‌کند.   ‌‏