رهگذر کوی دوست
خداوند، در قلوب پاک، ذهنهای روشن و عملهای صالح ظاهر میشود.
خداوند، در قلوب پاک، ذهنهای روشن و عملهای صالح ظاهر میشود.
دوشنبه 03/12/20
انتظار به سبک خدیجه(س)
قصه #خدیجه (س)، قصه دیروز تاریخ اسلام و بعثت نیست بلکه قصه فردای مسلمان و ظهور هم هست.
او ثابت کرد، قصه سرشت اسلام (بعثت) شبيه قصه سرنوشت اسلام (ظهور) است.
خديجه مثل یک منتظر اکتیو (نه پسیو) به انتظار ننشست تا اسلام بیاید و او مسلمان شود. بلکه مسلمان شد تا اسلام بیاید. او ثابت کرد برای آمدن خاتم الاوصیا “مهدی” هم، باید به انتظار ایستاد، نه اینکه نشست.
باید مهدوی بود تا مهدی بیاید نه اینکه مهدی بیاید و تازه مهدوی گردیم.
یادمان باشد، خدیجه پیش از اسلام است نه پس از اسلام. او مادر اسلام است نه فرزندش، راز “امّ المومنین” نامیدنش، اینجاست.
همین است که مثل یک مادر، پیام آور اسلام محمد(ص) را که یافت، خود بزرگش کرد (تجارت شام)… همراهی کرد (ازدواج)… همکاری کرد (کمک اقتصادی)…
آری، خدیجه(س) مادر اسلام است.
✍️یحیی جهانگیری
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔻عضو #صراط شوید.
@serat_zanjan
#بازنشر
پنجشنبه 03/12/02
آیت الله میرعبدالله فاطمی نیا (رحمه الله):
طلبگی یعنی ارتباط و معامله با حضرت حجت امام زمان عليه السلام!
اصلا به فکر آفرین و بارک الله گویی دیگران و شهرت طلبی نباشید.
با جدّیت فقط برای خدا درس بخوانید!
طلبه باید تمام توجهش فقط به امام زمان عليه السلام بوده و طالب رضا و خشنودی آن حضرت باشد.
📚 نکته ها ازگفته ها ج۱ ص۲۰
اللهم اجعلنا منهم.
الله سنی رحمت ایلسین آقا….
پنجشنبه 03/11/25
#بازنشر
♦️این متن را به مناسبت نیمه ی شعبان حتما بخوانید و همراه با فایل زیر آن منتشر بفرمایید♦️
بیچارگی و فلاکت و بدبختی ما از آن جایی آغاز شد که دچار قرائتی از هستی شدیم که بالکل منفک از مدارهای غیبی است.
به عبارت دیگر با عالم دنیا مستقلا مواجه شدیم و از کارکرد عالم امر و غیب و تاثیر شگرف آن بر ماهیت دنیا و مولفه ی زندگی زمینی غافل گشتیم.
مجال این بحث اینجا نیست اما یادمان نرود که ابلیس دشمن قسم خورده ی چشم باطن انسان و مانع رسیدن او به فهم عمیق و بهره وری حقیقی اش از ساحت هستی است،فلذا باید علی الدوام متذکر باشیم که کلید اعظم گشایش انسان برای رسیدن به مقام ولایت اللهی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء که باطن هستی و غیب اعظم آخرالزمان می باشد،دعا و دعا و دعا است.
♦️دعا حقیقتی است که امیرالمومنین علی علیه السلام درباره ی آن می فرماید: الدُّعاءُ أنفَذُ مِنَ السِّنانِ الحَديد(دعا در اثر کردن،کاری تر از نیزه ی آهنین و برنده است/اصول کافی).
پس شاید یا ما دعا نمی کنیم و یا شاید درست و از روی اضطرار رو به ساحت حق تعالی نمی بریم.
در روایت از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمود: هَل تَعرِفونَ طولَ البَلاءِ مِن قِصَرِهِ؟ قُلنا: لا، قالَ: إذا الْهِمَ أحَدُكُمُ الدُّعاءَ عِندَ البَلاءِ فاعْلَموا أنَّ البَلاءَ قَصيرٌ
آيا طولانى بودن بلا را از كوتاه بودن آن باز مى شناسيد؟ عرض كرديم:خير. فرمود: هرگاه به يكى از شما در بلا و گرفتارى، دعا كردن الهام شد، بدانيد كه بلا كوتاه است (و به زودى رفع مى شود)/مکارم الاخلاق)
حال که به قلب تمامی گرفتاران و اسیران عالم الهام شده است که علاوه بر تمام تلاش ها باید در دریای دعا غرق شوند، مسئله اینجاست که آیا ما در دعا برای ظهور به اضطرار حقیقی افتاده ایم یا خیر؟
♦️بسیاری از ما ولعی که در خواندن ختم واقعه ای که دوشنبه ی اول ماه باشد را در خویش یافته ایم و دیده ایم که برای رسیدن به حوائج دنیوی مان چه پشتکاری از خویش نشان می دهیم.وای بر ما که می دانیم برای امر ظهور، چشم ازل و ابد به شیعیان این زمانه دوخته شده است تا ببیند چه می کنند و ما در دعا کردن مضطر نگشته باشیم.
♦️دعا حالتی قلبی است که باید در انسان به وجود آید تا به درگاه استجابت برسد و البته هنگامیکه تمام همت ما مشغول خویش و دنیای خیالی اطرافمان گشته باشد طبعا دیگر اضطراری برای ظهور در خویش نخواهیم یافت.
♦️راهکار چیست؟
خدا رحمت کند مرحوم ملاحسینقلی همدانی را که برای ترقیات عالیه معتقد به پرواز کردن نفس با دوبال ذکر و فکر بوده است.
فکری که مورد نظر ایشان بوده حاوی ظرائفی است که در این خطوط مجال صحبت از آن نیست و از اصول طریقه ی معرفت النفس است.
اما ایشان ذکر را تقسیم به ذکر لفظی و عملی می کرده اند.ذکر عملی را نیز تقسیم به چند امر نموده.اما در راس آن از مراقباتی سخن گفته است که مهم ترین آنان انجام واجبات و ترک محرمات است.
♦️آنچه باقی است ذکر لفظی است که در این نوشته قصد بر تمرکز روی ذکر لفظی خاص برای خرق پرده های غیبت توسط تک به تک شیعیان است.
ما واماندگان و بیچارگان چاره ای نداریم که باور کنیم باید در دعا به الحاح و اصرار و اضطرار بیفتیم.
در کربلا دعوت کنندگان سید الشهداء سلام الله علیه او را به گودال قتلگاه کشاندند و در قرن چهاردهم امثال نویسنده امام زمانشان را با اعمال و غفلت در قعر سیاهچاله و زندان های آهنین محبوس کرده و دل خوش به آن بودیم که از موثران در امر فرج باشیم.
حاشا و کلا.
♦️پیشنهاد می کنم از روز نیمه ی شعبان تا صبح عید فطر و پس از آن هر هفته جمعه ها دعایی را بخوانیم که در آن شاهد اصرار و الحاح شگفت انگیز و کم سابقه ای از طرف خواننده ی دعا نسبت به امر ظهور می باشیم.
این دعا معروف به دعاء در زمان غیبت امام زمان علیه السلام و در ملحقات مفاتیح الجنان موجود و به متن زیر پیوست گشته است که نائب اول امام عصر عج آن را املاء فرموده و سید بن طاووس عنایت بسیاری به آن دارد.
♦️کافی است شما این دعا را یک مرتبه با دقت و با توجه به معنای آن بخوانید،سپس متوجه خواهید شد که ما در الحاح و اصرار و استقامت در امر دعا برای ظهور تا چه اندازه کوتاه قد و بی جربزه و حقیرانه برخورد کرده ایم.
این دعا برای خواننده خواص شگفت انگیزی دارد که موانست چهل روزه ی آن و یا تدوام بر آن پرده از راز سر به مهر آن برای اهلش بر خواهد داشت.
بعضی از اهل معنا این دعا را چهل روز می خواندند و با آن استاد حقیقی سلوکشان را می یافتند،ان شاءالله ما و شما آن را پی گیرانه بخوانیم و مراقبات عملی را ضمیمه ی آن گردانیم تا ان شاءالله به برکت این دعای سراسر شگفتی در این سال پرده از چهره ی مهدی فاطمه سلام الله علیهما کنار بزنیم که امر ظهور امام عصر عج در اختیار ماست.
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
شنبه 01/11/15
* #توسل #سلوک #امیرالمومنین
🔻 باید ارتباطها را با امیرالمؤمنین علیه السلام قوی کرد ، باید وارد این بهشت شد؛
فادخلی فی عبادی.
رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم آمده اند که دین خدا را ارائه کنند و بذر توحید را بنشانند و بر همه و همه پدر مهربانند؛ هستی مدیون ایشان است اما بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در اصل و کُل ولایت یک عَلَم مستقرّ است.
🔸 اگر کسی خواست حرکت سلوکی به سمت توحید، به سمت معارف، به سمت شناخت خدای متعال و رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم داشته باشد، باب این حرکت امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ انسان از هر طرفی برود سر و کارش با حضرت است، چه در دنیا و چه در قیامت.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
شنبه 01/11/15
يا من هو مظهر العجائب
يا من هو مظهر الغرائب
يامن هو منجز المواعيد
يا من هو منجح المطالب،
يامن هو قاتل الطواغيت
يا من هو قامع الکتائب
اي تيغ تو همچو برق لامع
وي تير تو چون شهاب ثاقب
در وصف مدايح تو عاجز
صد صابي و صد هزار صاحب
در نعت فضائل تو ابکم
صد صابر وصد هزار صائب
يامن هو دافع البلايا
يا من هو عالم العواقب
جانم به لب آمد از اعادی
روزم بشب آمد از نواصب
قد ذاق من العدي الأحباء
في غيبة ابنک المصائب
بر جان ضعيف ما ببخشا
يا من هو طالب و غالب
برگير بدست تيغ و بگذار
بر دست مهين امير صاحب
پور تو که در همه عوالم
بر مسند امر تست نائب
يک بوسه بزن بچشم مستش
آن تيغ دو سر بده بدستش
میرزا حبیب الله شهیدی خراسانی.
شب ۱۳ ماه رجب
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
شنبه 01/11/15
جمعه 01/11/14
دربارهٔ کتاب أخبار الوافدات منالنساء:
روایت حقجویی و مطالبهگری زنان شیعه
[بهبهانهٔ میلاد علیبنابیطالب]
چه کسی میتواند کتمان کند که زنان میتوانند حبّ و بغضشان را نسبت به چیزی یا کسی، همچون یک ارثیهٔ زنانه، همانند بذر، در دلِ فرزندانشان بکارند تا در زمان مقرر، بهبار بنشیند؟
و احتمالاً معاویه هم این را میداند که این زنان را -دوستداران علی و مدافع علوی- را به دربار میخواند تا آنها را بابت دوستداشتن علی و بغضی که نسبت به او دارند، مورد بازخواست قرار دهند.
در مقدمهٔ کتاب آمده است: «کهنترین شکل تاریخنگاری در اسلام خبر است که عبارت از توصیف جامع یک رویداد است و بهطور معمول بیش از چندصفحه میشود.» با این تعریف، کتاب اخبار الوافدات، همانطور که از عنوانش پیداست، کتابی تاریخی است.
اما چهچیز در این کتاب جالبتوجه است و میتواند موضوع چندین پژوهش باشد؟
کتاب اخبار الوافدات بهسبب اطلاعات دستاولی که از نقش زنان شیعهٔ حاضر در صفین ارائه میکند، با توجه به فقدان منابع اولیه، بسیار ارزشمند است. این کتاب دربارهٔ زنانی است که به دربار معاویه فراخوانده شدهاند تا بهخاطر حضورشان در جنگ صفین و دیدگاهشان نسبت به علی مورد بازخواست قرار بگیرند. در جایجای کتاب، معاویه، از زنان دربارهٔ محتوای رجزهایی که در جنگ خواندهاند، سؤال میکند:
معاویه به او گفت «آیا تو همان نیستی که در جنگ صفین بین دو سپاه ایستاده بودی؛ درحالیکه پالان شترت آویخته بود و میان را بسته و شمشیر را به گردن حمایل کرده بودی و میگفتی: … معاویه بهسوی شما آمده است با عربهایی بیاصل و نسب، با دلهایی در غلاف که ایمان را نمیشناسند و خبری از حکمت ندارند. معاویه آنان را با دنیا فراخواند، پس او را اجابت کردند و بهسوی باطل دعوت کرد، پس او را لبیک گفتند.
درنتیجه، طبق اخبار این کتاب، معرکهٔ جنگ صفین دیگر ساحتی تماماً مردانه نبوده و زنان نیز همچون سپاهیان مرد، با شتر، سلاح، لباس و رجزخوانیهایشان در جنگ حضور داشتهاند و ازقضا، بابت همین هم مورد بازخواست قرار میگیرند.
نکتهٔ بعد: معاویه بهخوبی میداند که زنان تکثیرکنندهاند. میتوانند نفرت و عشق را از صفر به هزار برسانند. برای همین است که زنانِ دوستدار علی را به دربار خود میخواند تا اول دربارهٔ احساسشان نسبت به علی پرسوجو کند:دنبالت فرستادم تا از تو بپرسم چرا علی را دوست داشتی و از من بدت میآمد و چرا به او محبت داشتی و با من دشمنی میکردی؟
تا بعد از اینکه زنان را همچنان بر عهد و محبت خویش نسبت به علی استوار دید، برای مایلکردن آنها بهسوی خود بخواهد که چیزی مطالبه کنند:
«آیا حاجتی داری؟»، «از من چه میخواهی»؟
تا دوباره بپرسد اگر علی بود، چنین چیزی به تو میداد. و جواب عموم زنان خواندنی است:
«به خدا سوگند که علی چنین نمیکرد. او حتی یک کرک شتر هم از بیتالمال به من نمیداد.»
ریشههای دوستداشتن و ولایتپذیری این زنان آنچنان در خاک حب او ریشه دوانده است که وقتی در درباره معاویه حاضر میشوند، نهتنها نمیترسند، بلکه سخنرانی میکنند، به حاکم وقت تشر میزنند، او را سرزنش میکنند، مطالبههایشان را صریح میگویند و حتی بعد از دریافت مطالبههایشان هم، سرِ عهدشان میمانند و به عدالت علی معترف میشوند تا جایی که موجب حیرت معاویه میشود و اینگونه اعتراف میکند:
علیبنابیطالب به شما جرئت اعتراض بر سلطان را داد و خیلی سخت بتوان آن را از سر شما بیرون کرد.
یا
علیبنابیطالب به شما علم دین آموخته است و کسی را یارای بحث با شما نیست.
از حیث روایتشناسی، توصیف زنان از علی، رجزخوانیهایشان در جنگ، شیوهٔ مطالبهگری و چیزهایی که از معاویه میخواهند، خودش میتواند یک پژوهش علمی باشد. برای مثال، زنان در توصیف علی، شاعرند و به لطیفترین شکل زبانی از او یاد میکنند. همچنین بیشتر آنها بر عدالت و شکل درست تقسیم بیتالمال توسط او تأکید دارند. دیگر اینکه، عموم مطالبهٔ آنها از معاویه، برای خود نیست؛ برای قوم و قبیله است؛ چراکه در ارزشهای زنانه دیگری همواره مقدم بر خود است؛ و علی همانیست که دیگری را بر خود ارجح میداند. ازاینرو، دوستداشتن او در نظرِ تمام این زنان رواست.
من که خواندن نسخهٔ عربی کتاب (با همهٔ دانش اندکم از این زبان) با عنوان کامل اخبار الوافدات منالنساء من أهلالبصره و الکوفة علی معاویة را شروع کردم، فهمیدم که این کتاب با نام «میثاقداران صبح؛ مدافعان علوی در بارگاه اموی» ترجمه شده است. ترجمه خواندنی و سلیس است.( فاطمه بهروزفخر)
#زن_اندیشی
#کتاب_نویسی
چهارشنبه 01/11/12
♦️دو ذكر مهم براي دفع غصه ها♦️
مرحوم آيت الله سيد علي قاضي طباطبايي
در هنگام اضطراب و ناراحتی های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می کردند:
🔻[ لا اله الا الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْحَمْدُ وَ لَهُ الْمُلْک وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر، أَعُوذُ بِاللهِ مِنْ هَمَزاتِ الشَْیاطین وَ أَعُوذُ بِکَ رَبّی مِنْ أَنْ یَحضُرُون إنَّ اللهَ هُوَالسَّمیعَُ الْعَلیم]
هیچ معبودی جز خداوند یکتای بی شریک وجود ندارد و ستایش و حکومت مخصوص اوست و او بر هر کاری تواناست.از وسوسه های شیاطین به خدا پناه می برم و به تو پناه می برم ای پروردگارم از این که نزد من حاضر شوند. همانا خداوند شنوا و داناست.
منبع؛آيت الحق
و همچنين در روايات شريفه براي دفع هموم و غصه ها تكرار ذكر شريف
🔻[لا حول و لاقوة الا بالله العلي العظيم]
سفارش اكيد شده است.
اين ذكر براي اين اثر از آيت الله العظمي بهجت نيز نقل شده است و بنده هم از شاگردان مرحوم سيدهاشم حداد ره عليه شنيده ام.
غرض آنكه اين ها ابزار گشايش مشكلات و هموم است اما به شرط مداومت و تكرار…
ما در مشكلات عمدتا چوب مسامحه هايمان را ميخوريم چه از حيث ايجاد شدن مسائل و چه از حيث رفع آن…!
اهل كوتاهي و مسامحه نباشيم!
#رفع_هموم
#غصه
#آيت_الله_قاضي
مكتوبات طلبه ای ساکن در نجف اشرف🔻