رهگذر کوی دوست

وبلاگ های من

  • رهگذر کوی دوست
خانهورود

آخرین مطالب

  • علی مع القرآن و القرآن مع علی.
  • دگرگونی
  • امیر بی گزندی تو...
  • خوف و رجا
  • بیهودگی
  • وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
  • فضائل امیرالمومنین1
  • آیا خانواده مقتوله( الهه حسین‌نژاد) باید دیه قاتل را بپردازد؟
  • برخورد قدرتمند با بزه و بزهکار؛ خشونت را کاهش می‌دهد!
  • مشق نام لیلی...
  • انت کهفی...
  • عرفه
  • آخرینها
  • تا ابد این یک نفر به نمایندگی از همه ی ما
  • هر لحظه چراغی برافروز.
  • اثر فساد
  • بـه دنـبـال راهنـمـا بـاش
  • جاده زندگی
  • چرا چروک نشدیم؟
  • یک جرعه چای روضه...
  • قدرت رها کردن...
  • چای
  • برای آدمهای معمولی...
  • برشی از یک کتاب 7
  • قلق همسرمان را پیدا کنیم.
  • و خدایی که در این نزدیکی است.
  • و خدایی که....
  • آسودگی
  • همه چیز دست خود خداست.
  • تعهد
علی مع القرآن و القرآن مع علی.
ارسال شده در 21 خرداد 1404 توسط رهگذر در أمیرالمومنین

🔸روزی معاویه وارد مکه شد، برخی برای پاچه‌خواری نزد معاویه آمده و گفتند : آیا خبر داری که ابن عباس کرسی تفسیر قرآن گذاشته و به بهانه آن آیات قرآن را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر میکند؟!

معاویه گفت: واقعا؟!😳خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم.

معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید؟

بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟

ابن عباس گفت : معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟

📖 انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد
این آیه برای کیست معاویه؟

معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است.

ابن عباس گفت :

📖 انَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا
بگو این آیه برای کیست معاویه؟

معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است.

ابن عباس گفت :

📖 انَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون
معاویه این آیه برای کیست؟

معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم

ابن عباس گفت :

📖 عمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم
معاویه بگو این آیه در حق کیست؟

معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید.

ابن عباس گفت :

📖 واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا
بگو ببینم این آیه برای کیست؟

معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید.

ابن عباس گفت :

📖 کفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم
این آیه برای چیست معاویه؟

معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند.

ابن عباس گفت :

📖 قلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ
بگو به من که این آیه برای کیست؟

معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند.

ابن عباس گفت :

📖 ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع
این آیه برای چیست معاویه؟

معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم.

آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟

ابن عباس گفت :

📖 یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک
این آیه دیگر برای چیست معاویه؟

معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم

ابن عباس گفت :

📖 الیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم
معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟

معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است،ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را

ابن عباس از جا بلند شد و گفت: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟

معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان
📖 اذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها
ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است

معاویه گفت: علی در این آیه دگر چه میکند؟
ابن عباس گفت: نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر

👈 معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت: ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود؟
📚 بحارالانوار ج٤٤ ص١٢٥

 


═✧❁🌷#یاعلی🌷❁✧┄

╭🪴
╰┈➤@moslem_garivani

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

دگرگونی
ارسال شده در 21 خرداد 1404 توسط رهگذر در برشی از یک کتاب, بازنشر

 


پاييـــز چهـــره‌ى جنگــــل را تغييـــر مى‌دهد،
هـــزاران دگرگــونىِ كوچك
من(مــا) را به آدمِ ديگـــرى
مبدل ساخت.
#أحمد_خالد_توفيق

 

 

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

امیر بی گزندی تو...
ارسال شده در 21 خرداد 1404 توسط رهگذر در أمیرالمومنین

روزی راهبی با جمعی از مسیحیان به مسجد النبی آمدند، در حالی که طلا و جواهر و اشیاء گرانبها به همراه داشتند.

راهب‌‌‌‌ رو کرد به جماعتی که در آنجا حضور داشتند ( ابوبکر نیز در بین جماعت بود ) و سؤال کرد “خلیفه ی نبی و امین او چه کسی است؟”

پس جمعیت حاضر ، ابوبکر را نشان دادند ، پس راهب رو به ابوبکر کرده و پرسید نامت چیست؟

ابوبکر گفت ، نامم “عتیق” است.
راهب پرسید نام دیگرت چیست؟
ابوبکر گفت نام دیگرم “صدیق” است.

راهب سؤال کرد نام دیگری هم داری؟
ابو بکر گفت “نه هرگز”

پس راهب گفت گمان کنم آنکه در پی او هستم شخص دیگریست.

✍️ابوبکر گفت دنبال چه هستی؟

راهب پاسخ داد من به همراه جمعی از مسیحیان از روم آمده ام و جواهر و اشیاء گرانبها به همراه آورده ایم و هدف ما این است که از خلیفه ی مسلمین چند سؤال بپرسیم ، پس اگر توانست به سؤالات ما پاسخ دهد تمام این هدایای ارزنده را به او می بخشیم تا بین مسلمانان قسمت کند و اگر نتوانست سؤالات ما را پاسخ دهد اینجا را ترک کرده و به سرزمین خود باز می گردیم.

✍️ابوبکر گفت سؤالاتت را بپرس ، راهب گفت باید به من امان نامه بدهی تا آزادانه سؤالاتم را مطرح کنم و ابوبکر گفت در امانی ، پس سؤالاتت را بپرس.

✍️راهب سه سؤالش را مطرح کرد:

1)ما هو الشئ الذی لیس لله؟
*چه چیز است که از آن خدا نیست؟*

2)ما هو شئ لیس عندالله؟
*چه چیز است که در نزد خدا نیست؟*

3)ما هو الشئ الذی لا یعلمه الله؟
*آن چیست که خدا آن را نمی داند؟*

پس ابوبکر پس از مکثی طولانی گفت باید از عمر کمک بخواهم ، پس به دنبال عمر فرستاد و راهب سؤالاتش را مطرح کرد ، عمر که از پاسخ عاجز ماند پس به دنبال عثمان فرستاد و عثمان نیز از این سؤالات جا خورد و جمعیت گفتند چه سؤالیست که میپرسی؟
خدا همه چیز دارد و همه چیز را می داند.

✍️راهب نا امید گشته قصد بازگشت به روم کرد ، ابوبکر گفت : ای دشمن خدا اگر عهد بر امان دادنت نبسته بودم زمین را به خونت رنگین می کردم .

✍️سلمان فارسی که شاهد ماجرا بود به سرعت خود را به امام علی (ع) رسانده و ماجرا را تعریف کرد و از امام خواست که به سرعت خودش را به آنجا برساند.
پس امام علی (ع) بهمراه پسرانش امام حسن(ع) و امام حسین (ع) میان جمعیت حاضر و با احترام و تکبیر جماعتِ حاضر مواجه شدند.

✍️ابوبکر خطاب به راهب گفت ، آنکه در جستجویش هستی آمد ، پس هر سؤالی داری از علی(ع) بپرس!

راهب رو به امام علی(ع) کرده و پرسید: نامت چیست؟
امام علی (ع) فرمودند: نامم نزد یهودیان *"الیا"* نزد مسیحیان *"ایلیا"* نزد پدرم *"علی"* و نزد مادرم *"حیدر"* است.
پس راهب گفت ، نسبتت با نبی(ص) چیست؟

✍️امام علی (ع) فرمودند: او برادر و پسرعموى من است و نیز داماد او هستم.

پس راهب گفت ، به عیسی بن مریم قسم که مقصود و گمشده ی من تو بودی.

پس به سؤالاتم پاسخ بده و دوباره سؤالاتش را مطرح کرد.

✍️امام علی (ع) پاسخ دادند:

فإن الله تعالی أحد لیس له صاحبة و لا ولدا
فلیس من الله ظلم لأحد
و فإن الله لا یعلم شریکا فی الملک🍃

🔹 *آنچه خدا ندارد ، زن و فرزند است.*

🔹 *آنچه نزد خدا نیست ، ظلم است*

🔹 *و آنچه خدا نمی داند ، شریک و همتا برای خود است*

پس راهب با شنیدن این پاسخ ها ، امام علی علیه السلام را به سینه فشرد و بین دو چشم مبارکش را بوسید و گفت:

“أشهد أن لا اله إلا الله و أن محمد رسول الله و أشهد أنک وصیه و خلیفته و أمین هذه الامة و معدن الحکمة"🍃

✔️به درستی که نامت در تورات إلیا و در انجیل ایلیا و در قرآن علی و در کتابهای پیشین حیدر است ، پس براستی تو خلیفه ی بر حق پیامبری، سپس تمام هدایا را به امام علی(ع) تقدیم کرد و امام در همان جا اموال را بین مسلمین قسمت کرد.
🍃🌴🍃

 

منبع: کتاب الإحتجاج مرحوم طبرسی


 

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خوف و رجا
ارسال شده در 20 خرداد 1404 توسط رهگذر در شعر فارسی

 

میان خوف و رجا حالتی است عارف را                   که خنده در دهن و گریه در گلو دارد

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

بیهودگی
ارسال شده در 20 خرداد 1404 توسط رهگذر در شعر فارسی, تلنگر

هوالحکیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ…

وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ.

و آنها که از لغو و بیهودگی روی‌گردانند…

و ما را از بیهوده بودن، بیهوده شدن و موجب بیهوده گشتن دیگران و خودمون

پناه بده…

نه خودمون بیهوده باشیم

نه باعث بیهودگی دیگران بشیم.

.

.

.

عمری به جز بیهوده بودن سر نکردیم

تقویم ها گفتند و ما باور نکردیم…

قیصر امین پور

 

 

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
ارسال شده در 20 خرداد 1404 توسط رهگذر در تاملات, بازنشر

هـر لحظه كه تسـليمم در كارگه تقدير
آرامتر از آهو، بي بـاك تر از شيــرم
هر لحظه كه مي كوشم در كار كنم تدبير
رنـــج از پي رنــــج آيد،زنجيــر پي زنجيـر
(جناب مولانا)
✅چون نور ايمان به تدريج در دل تابيده مى‌شود و ايمان انسان زياد گشت و به حدى از كمال رسيد كه مقام پروردگارش را و موقعيت خود را شناخت، و به واقع مطلب پى برد، و فهميد كه تمامى امور به دست خداى سبحان است، و او يگانه ربى است كه تمام موجودات بسوى او بازگشت مى‌كنند در اين موقع بر خود حق و واجب مى‌داند كه بر او توكل كرده و تابع اراده او شود، و او را در تمامى مهمات زندگى خود وكيل خود گرفته به آنچه كه او در مسير زندگيش مقدر مى‌كند رضا داده و بر طبق شرايع و احكامش عمل كند، اوامر و نواهيش را بكار بندد، و جمله‌(وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ) اشاره به همين معنا است.
📗 تفسیر المیزان جلد ۹ ص ۱۱
💠 مرحوم حضرت علّامه آیت الله حاج سیّد محمّد حسین طباطبایی

 

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

فضائل امیرالمومنین1
ارسال شده در 18 خرداد 1404 توسط رهگذر در أمیرالمومنین

روزی دانشمند نامدار اهل سنت (قاضی عبدالجبّار) با انبوهی از شاگردانش از سنّی و شیعه مشغول تدریس بود که شیخ مفید‌(ره) عالم توانمند شیعه در مناظره و فن بیان، به صورت گمنام وارد جلسه درس او شد و دم در نشست، عبدالجبار تا آن روز شیخ مفید را ندیده بود، ولی وصفش را شنیده بود.
پس از لحظه‌ای، شیخ مفید به قاضی رو کرد و گفت:
- «آیا اجازه می‌دهی، در حضور این دانشمندان، سؤالی از شما ‌کنم؟»
- بپرس
- حدیث معروف غدیر که شیعیان روایت می‌‌کنند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ، آیا سندش صحیح است و یا شیعه آنرا به دروغ ساخته؟
- این روایت،صحیح است.
- پس منظور از کلمه «مولی» در این روایت چیست؟
- منظور، آقائی و اولویّت است.
- اگر چنین است پس طبق فرموده پیامبر‌ـ صـ،‌ علی‌ ـ ع ـ آقائی و اولویّت بر دیگران دارد، بنابراین، این همه اختلاف و دشمنی‌ها بین شیعه و سنّی برای چیست؟
- ای برادر! این حدیث (غدیر) روایت (و مطلب نقل شده و ظنی) است، ولی خلافت ابوبکر، «درایت» و عقلی و قطعی است، و آدم عاقل، به خاطر روایتی، درایت را ترک نمی‌کند!!
🪴
- اگر چنین است پس شما درباره این حدیث چه می‌گویید که پیامبر‌ـ ص، در شأن علی‌ـ ع ـ فرمود: «یَا عَلیُّ حَرْبُکَ حَرْبِی وَ سِلْمُکَ سِلمِی»: «ای علی! جنگ تو،‌جنگ من است، و صلح تو،‌ صلح من است»
- این حدیث،‌صحیح است.
- شیخ مفید: بنابراین آنان‌که جنگ جَمَل را به راه انداختند مانند طلحه و زبیر و عایشه و با علی جنگیدند، طبق حدیث فوق و اعتراف شما به صحّت آن، باید (با شخص رسول خدا جنگیده باشند) و کافر باشند.
- عبدالجبار: ای برادر! آن‌ها (طلحه و زبیر و …) توبه کردند.
شیخ مفید: جنگ جمل، درایت و قطعی است، ولی در این‌که پدید آورندگان جنگ، توبه کرده‌اند، روایت و شنیدنی است، و به گفته تو نباید درایت را فدای روایت کرد، و مرد عاقل به خاطر روایت، درایت را ترک نمی‌کند.
قاضی عبدالجبار، در پاسخ این سؤال فرومانده، پس از ساعتی درنگ ، سرش را بلند کرد و گفت : «تو کیستی؟»
شیخ مفید: من خادم شما محمّد‌‌‌بن محمّد‌بن نعمان هستم.
قاضی همان‌دم برخاست و دست شیخ مفید را گرفت و بر جای خود نشانید و به او گفت: «اَنْتَ الْمُفِیدُ حقّاً»: «تو در حقیقت، مفید (فایده بخش) هستی»
علمای مجلس از رفتار قاضی رنجیده خاطر شدند و همهمه کردند، قاضی به آن‌ها گفت: من در پاسخ این شیخ (مفید)، درمانده شدم، اگر هر یک از شما پاسخی دارد، برخیزد و بیان کند.
هیچ کس برنخواست، به این ترتیب، شیخ مفید،پیروز شد و لقب «مفید» در این مجلس، برای او بر سر زبان‌های مردم افتاد.
📕مجالس المؤمنین، ج 1، ص 200 و 201 (مجلس پنجم)
🪴

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آیا خانواده مقتوله( الهه حسین‌نژاد) باید دیه قاتل را بپردازد؟
ارسال شده در 16 خرداد 1404 توسط رهگذر در بازنشر

مطابق ماده ۴۲۸ قانون مجازات اسلامی، در شرایطی که ارتکاب جنایت به‌گونه‌ای باشد که نظم یا امنیت عمومی را مختل کند، یا احساسات عمومی را جریحه‌دار سازد و اجرای قصاص نیز به مصلحت تشخیص داده شود، اما اولیای دم توانایی پرداخت دیه یا سهم دیگر صاحبان حق قصاص را نداشته باشند، این مبلغ با درخواست دادستان و تأیید رئیس قوه قضائیه از بیت‌المال پرداخت خواهد شد.

نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 25
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

رهگذر کوی دوست

جستجو

موضوعات

  • همه
  • أمیرالمومنین
  • اسفند
  • امام عصر
  • انتظار
  • انرژی مثبت
  • بازنشر
  • برشی از یک کتاب
  • تاملات
  • تلنگر
  • جریان های تکفیری
  • خودشناسی، خداشناسی
  • دلنوشته ها
  • روشنگری
  • زنان عالمه
  • زندگی
  • سخنان معصومین
  • شعر فارسی
  • شهادت معصومین
  • عرفه
  • عید غدیر
  • عید مبعث
  • مقارنه مشتری ناهید
  • همسرانه
  • ولادت اهل بیت

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان